Een bericht vanaf de evenaar - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Dianne - WaarBenJij.nu Een bericht vanaf de evenaar - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Dianne - WaarBenJij.nu

Een bericht vanaf de evenaar

Blijf op de hoogte en volg Dianne

31 Augustus 2012 | Ecuador, Quito

Hallo allemaal,
Even een update vanuit Ecuador voordat ik straks een paar dagen in de jungle ben, ver van de bewoonde wereld.

Allereerst bedankt voor alle goede-reis-wensen en lieve kaartjes, echt heel leuk om te lezen!

Inmiddels zijn we alweer bijna een week in Ecuador. Met een vertraagde vlucht vanuit Amsterdam (door twee chiwahuawa's!) en vervolgens een vertraagde vlucht van drie uur vanuit Madrid naar Ecuador, kwamen Kim en ik 's avonds laat aan in Ecuador, Guayaquil. Guayaquil is de grootste stad van Ecuador maar niet bijzonder en onveilig, dus de volgende ochtend meteen door naar de kust.

Vier uur met de bus. Nou, een belevenis op zich. Het is namelijk een bus en markt in een: Onderweg springen allemaal verkopers op de bus met water, broodjes, fruit en dergelijke dus het is allemaal nogal hectisch. Tel daarbij op dat de film keihard aanstaat. Leuke films voor een publiek van jong tot oud: een film met mensetende slangen, een film met een vijfkoppig monster dat mensen eet en een film met een slangenplaag waarin mensen worden opgegeten, gezellig dus. Isla la Plata was het eiland waar we heen gingen, het beste alternatief voor de Galapagos eilanden. Veel unieke vogels met blauwe voeten gezien, walvissen en ook al snorkelend mooie vissen gezien, een goede keus dus.

De volgende bestemming was Quito. 450 km van waar we waren dus dat moest niet zo'n lange busreis zijn, zeker niet met een rechtstreekse bus. Reisgids de lonely planet gaf al aan dat het tien uur zou duren dus dat was al verdacht. Uiteindelijk liep dan ook helemaal anders: Stops op elke hoek van de straat voor de verkopers of andere passagiers, het halve oeuvre van Nicholas Cage (7 films, nagesynchroniseerd in het Spaans) en twaalf uur later waren we in de hoofdstad ..... Tja, maar opnieuw een heel bijzondere belevenis waar we ook hard om hebben gelachen. Quito is een enorm uitgestrekte stad: 45 km lang en 6 km breed. Het ligt op 2800 meter hoogte. Daar moet je wel even aan wennen. Zo trilden m'n benen de hele avond nog nadat ik meteen een sprintje van vijf trappen had getrokken naar de receptie van het hostel. Maar het was dan wel een tof hostel met dakterras.

In Quito hebben we mooie koloniale binnenstad bekeken, en we zijn naar de evenaar geweest. Als je naar Ecuador gaat, moet je natuurlijk ook naar de ecuator. Daar kun je leuke fratsen uithalen: op de evenaar is de zwaartekracht namelijk weg. Heb je aan de ene kant nog gewoon kracht, een halve meter verderop op exact de evenaar, kun je iemand niet meer houden die aan je arm trekt. Zo hebben Kim en ik onze krachten uitgeoefend op elkaar, en het is echt waar. Gewoon rechtdoor lopen met ogen dicht gaat ook niet dus je lijkt wel dronken, en natuurlijk voert het water opeens rechtdoor in het putje in plaats van linksom of rechtsom. Verder hebben we een grote markt bezocht - Otovalo - en nog een meer in een actieve vulkaan. Genoeg te zien en te doen dus!

Voor nu even een paar foto's vanaf m'n telefoon proberen te uploaden, later volgen er meer.

Adios,
Dianne

• 03 September 2012 - 11:45

Monique:

Hoi,

Ziet er indrukwekkend uit hoor. Veel plezier in de jungle!

Gr. Monique

• 05 September 2012 - 08:23

Bets Bobeldijk:

Hoi meiden,

Leuk hoor meiden al die verhalen, dat van de evenaar is wel heel apart en zal best een hele belevenis geweest zijn.
    Ben blij dat jullie weer terug zijn uit de jungle met al die enge beesten. Nog heel veel fun samen en groetjes. Bye Bye xx Freek en Bets

• 10 September 2012 - 11:03

Peter S:

Fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen en dat je nieuwe leven begonnen is :-) Nooit geweten dat de zwaartekracht op de evenaar dit effect had.

Heel veel plezier daar !